Întrebări și răspunsuri frecvente:

Ce este un cod de bare?

Un cod de bare este imaginea care apare pe majoritatea produselor din retailul clasic de azi. Este un model format din benzi de culoare închisă care alternează cu benzi de culoare deschisă ce formează un purtător de date care permite citirea automată a unui număr de identificare a produsului.

Ce este un GTIN?

Global Trade Item Number (GTIN) – Este numărul care identifică în mod unic un produs. Se regăsește și în format de 12 cifre în America de Nord dar, de regulă este format din 13 cifre și, în mod exceptional din 8 cifre (pentru produsele foarte mici).

Ce este un cod EAN?

European Article Number (EAN) – Este denumirea imaginii standard de cod de bare care reprezintă grafic un GTIN format din 8 sau 13 cifre și care se regăsește pe majoritatea produselor din comerțul clasic global.

Ce este un cod UPC?

Este denumirea imaginii standard de cod de bare care reprezintă grafic un GTIN format din 12 cifre utilizat în America de Nord.

Ce aleg: Cod de bare EAN sau UPC?

Ambele coduri de bare sunt coduri GS1 recunoscute la nivel global. Diferența dintre ele este dată de lungimea numerelor de identificare pe care le transpun grafic.

Codurile UPC sunt folosite în Statele Unite și în Canada pentru codificarea produselor vândute către clientul final prin casele de marcat (POS) în retailul clasic/fizic.

Dacă am deja un GTIN-12 trebuie să obțin și GTIN-13?

Nu. Un cod de bare UPC cu un GTIN-12 are același rol cu un cod de bare EAN cu GTIN-13. Codurile UPC sunt generate în US, dar sunt parte a sistemului global GS1. Deci, dacă aveți coduri obținute sub licență de la o organizație GS1, le puteți utiliza oriunde în lume. Dacă aveți nevoie de coduri de 13 cifre pentru a genera simboluri EAN, puteți transforma GTIN-12 în GTIN-13 prin prefixare cu cifra 0.

Ce fac identificatorii de produs?

Un identificator de produs este un simplu număr care permite identificarea unică a unui articol comercial. Sistemul GS1 de identificare a produselor asigură unicitatea acestei identificări. Retailerii utilizează identificatorii GS1 de produs (GTIN) pentru gestiunea stocurilor de marfă de peste 40 de ani.

Astăzi, cu peste 100 de milioane de produse listate online pe website-uri și marketplace-uri, folosirea acestor identificatori unici este vitală. Marketplace-urile utilizează identificatorii pentru gestionarea cataloagelor de produse, deci, dacă produsul este identificat greșit sau are același număr cu alt produs rezultă un conflict de informații.

Am nevoie de un identificator de produs pentru a vinde online?

Da. Dacă vindeți online pe un marketplace ca Amazon, eBay sau Google Shopping vi se solicită să introduceți un identificator de produs în procesul de listare.

Pe măsură ce instrumentele de vânzare online se dezvoltă, cer din ce in ce mai multe informații despre produsele listate în cataloagele proprii. Ca și în retailul tradițional, descrierea produselor disponibile la vânzare este esențială pentru satisfacția consumatorului și, implicit pentru vânzarea produsului.

De ce identificatorii de produs au devenit importanți pentru vânzători online precum eBay sau Amazon?

Identificatorii de produs vă ajută să dezvoltați afacerea; ei reprezintă un mijloc important de a crește traficul către listările identificate. Aceasta deoarece motoarele de căutare ca Google utilizează, de asemenea identificatorii de produs pentru a aduna și structura informația și asta facilitează afișarea listărilor de produse ca răspuns la interogări relevante.

Produsele identificate în mod unic permit, de asemenea, marketplace-urilor să înțeleagă mai bine conținutul propriilor cataloage. Marketplace-uri ca Amazon și eBay utilizează identificatorii de produs pentru structurarea datelor din propriile website-uri astfel încât să poată îmbunătăti experiența de cumpărare a clienților. Identificatorii de produs sunt utilizați pentru a creea oferte mai inteligente pentru consumatori.

Vor fi acceptați identificatorii de produs pe Amazon?

Da, dacă sunt alocați de o organizație GS1. Amazon acceptă GTIN in toate formatele standard GS1, deci indiferent dacă aveți GTIN-13 (cod de bare EAN) sau GTIN-12 (cod de bare UPC), când listați un nou produs, identificatorul va fi acceptat.

De unde se pot obține identificatori GS1 de produs?

Identificatorii de produs cu licență GS1 pot fi obținuți de la orice organizație națională GS1, indiferent de țara unde este înregistrată compania, conform clauzei antitrust a GS1 Global.

Pentru a evita barierele lingvistice, de fus orar, de facturare sau de proceduri este preferabil să vă adresați la oraganizația națională GS1 din țara în care aveți compania sau a cărei limbă o stăpâniți cel mai bine. Astfel veți obține informații și suport în cel mai facil și rapid mod.

De ce identificatorii trebuie obținuți direct de la GS1 și nu de la un revânzător?

Amazon solicită în mod explicit coduri obținute în sistem de licență, direct de la GS1 și verifică autenticitatea acestora și informațiile asociate în registrul Verified by GS1.

GS1, prin reprezentanțele sale naționale, este singurul organism care poate emite, gestiona și  garanta unicitatea identificatorilor de produs pe baza structurii acestora (prefix țară, prefix companie, cod produs, cifră de control).

De asemenea, GS1, prin reprezentanțele sale naționale, este singura entitate care înregistrează codurile și informațiile asociate despre produs și producător în registrul Verified by GS1, registru în a cărui bază de date Amazon, eBay, GoogleShop, si altii, verifică autenticitatea acestora.

În egală măsură, nu poate fi garantată unicitatea acestora la nivel global fiindcă nu sunt gestionate în mod unitar.

Se poate achiziționa un singur cod de identificare?

Nu. Deoarece structura identificatorilor de produs GTIN include un prefix unic de companie care este alocat unui producător și acesta nu poate fi scindat. Astfel alocarea unui singur cod de bare nu este posibilă.

Cât costă licența de utilizare a sistemului GS1 pentru sellerii Amazon?

Pentru a veni în sprijinul celor care sunt la început de drum în domeniul vânzărilor online, GS1 România a creat un Pachet Promoțional, pachet care include o reducere de 50% la taxa unică de aderare și, respectiv la taxa de utilizare a licenței GS1 aferentă primului an. Astfel, la înregistrarea în organizație, vanzatorii de tip e-Commerce / Amazon vor achita o taxă de aderare de 90 de euro, plus taxa de licență aferentă primului an care este, în funcție de capacitatea de identificare solicitată (pornește de la 80 de euro pentru o plajă de 99 de coduri de identificare și ajunge la 160 de euro pentru 99.999 de coduri).

Din al doilea an de utilizare a licenței, taxa anuală se va achitata integral și va avea valoarea stabilită de Adunarea Generală. Pentru anul în curs, valoarea taxei unice de aderare standard este de 150 de euro iar taxa anuală de licență este de 160 de euro pentru 99 de coduri și ajunge până la 320 de euro pentru plaja maxima de identificare de 99.999 de coduri).

Cum trebuie aleasă dimensiunea plajei de identificare (pachetul de coduri)?

Pentru alegerea dimensiunii plajei de numere se va ține cont că identificarea produselor în sistem GS1 se face pe sorto-tipo-dimensiuni. Astfel, orice variație de ambalaj/continut, semnificativă din punct de vedere comercial sau logistic impune alocarea unui nou identificator de produs (GTIN).

De exemplu, pentru un tricou bărbătesc de bumbac care este disponibil în patru dimensiuni (S, M, L, XL) fiecare dintre acestea având cinci variante de culoare (alb, negru, albastru, verde, roșu) se vor aloca, în total 20 de coduri. Dacă acest tricou se comercializează și în versiunea de damă, cu aceleași variante dimensionale și coloristice, vor fi necesare încă 20 de coduri GTIN. Dacă se comercializează serii dimensionale (câte un tricou din fiecare mărime, aceeași culoare într-un pachet) sau coloristice (câte un tricou din fiecare culoare, aceeași mărime într-un pachet) sau orice altă combinație ne-am putea imagina, fiecare astfel de pachet va avea un identificator unic diferit.

Pentru mai multe detalii cu privire la alegerea plajei de coduri potrivita pentru compania dumneavoastra va rugam sa apasati AICI.

Cum poate ajuta GS1 la verificarea autenticității identificatorilor de produs, în lupta împotriva contrafacerilor?

Prin aderarea la GS1 Romania în vederea utilizării sistemului global de standarde GS1, compania  primește acces în CODALOC, sistemul dezvoltat, întreținut și utilizat de organizația națională pentru gestiunea plajei de numere de identificare in sistem GS1 a României.

În procesul de alocare a identificatorilor de produs, solicitantul va completa în platforma CODALOC un formular cu detalii despre produsul/produsele pentru care solicită alocarea de identificatori GS1. Toate aceste informații vor fi accesibile la căutare prin Verified by GS1, rețeaua de cataloage naționale GS1 la care este conectată platforma CODALOC. Detaliile, asociate identificatorului de produs, includ informații despre produsul identificat și despre producătorul acestuia/proprietarul de marcă permițând astfel verificarea autenticității printr-o simplă interogare a Verified by GS1 după GTIN.

Cine este proprietarul de marcă comercială?

Proprietarul de marcă comercială este compania care deține specificațiile produsului, indiferent de locul și persoana care îl produce. Proprietarul de marcă comercială poate fi fabricantul, importatorul sau distribuitorul.

Ce este un certificat de licență GS1?

Certificatul de licență GS1 este o dovadă a utilizării legitime a sistemului global de standarde GS1. Acesta se obține în urma aderării la asociația GS1 Romania și este valabil un an. Anual, în urma achitării taxei de licență, se emite un nou Certificat de licență GS1 aferent anului respectiv.

Certificatul conține, pe lângă informațiile despre compania dvs. un cod unic de identificare al acesteia GLN format din 13 cifre (Global Location Number), și va putea fi verificat oricând în Verified by GS1, atestând încă o dată autenticitatea Certificatului de Licență GS1 și a codului dumneavoastră unic de producător, în baza cărora utilizați codurile de bare GS1.

Este obligatoriu să am o firmă pentru a obține coduri de bare în sistem de licență de la GS1?

Da. Pentru a adera la GS1 Romania în vederea obținerii unui certificat de licență GS1 trebuie să fiți înregistrat sub o formă juridică.

Se pot asocia mai mulți selleri pentru a obține coduri de bare pe o firmă la care doar unul este proprietar/asociat?

Nu! Codurile de bare sunt alocate în baza unui prefix unic de companie și sunt încredințate spre utilizare doar firmei care deține prefixul.

În cazul în care este constatată de către GS1 sau Amazon distribuirea de coduri către alte persoane fizice sau juridice, compania în cauză va fi obligată să plătească de 1.000 de ori valoarea taxei de licență pentru fiecare prefix aflat în infringement.

Care sunt pașii pentru a obține coduri de bare în sistem de licență direct de la GS1?

  • Descărcarea, completarea, semnarea și stampilarea formularului de aderare ales de pe site-ul GS1 România conform tipului de companie și specificului activității desfășurate. Pentru companiile cu activitate de vânzare online, în secțiunea E-commerce & Amazon Seller este disponibil un formular special care include taxe promoționale.
  • Transmiterea formularului însoțit de dovada plătii taxelor de aderare și de licență, în funcție de pachetul ales, și de documentele solicitate despre companie către GS1 România.
  • Primirea contractului de licență care conține credențialele (utilizator/parolă) de acces în CODALOC.
  • Semnarea și stampilarea contractului de licență și transmiterea acestuia în original către GS1 România.
  • Accesarea CODALOC pentru solicitarea de identificatori de produs și generarea de coduri de bare. Alocarea acestora se face prin platforma CODALOC de către GS1 Romania în baza formularui de solicitare completat cu detalii despre produs. Aceste informații, împreună cu cele despre compania dumneavoastră vor fi ulterior disponibile în Verified by GS1.
  • Primirea confirmării asupra alocării codului de către GS1 România și utilizarea acestuia. Ulterior, în contul de utilizator al companiei dvs. din CODALOC veți regăsi istoricul solicitărilor făcute și al codurilor alocate.