Despre GS1 Romania

GS1 Romania este, conform regulilor Sistemului Internațional de Standarde GS1, sigura entitate autorizată de către GS1 Global pentru emite și gestiona, la nivel național, identificatorii de produs cu licență GS1 (GTIN), utilizați pentru marcarea produselor cu coduri de bare (EAN-8, EAN-13, GS1-128, DataMatrix).

Numai prin respectarea acestor reguli se poate asigura unicitatea identificatorilor la nivel global, interoperabilitatea și eficiența lanțurilor de distribuție.

Pentru mai multe detalii despre GS1 la nivel global va rugam sa accesati GS1 Global in istorie si cifre.

Istoria GS1 Romania

Certificat

La inceputul anului 1993, prin initiativa a 20 companii producatoare, camere de comert si institutii nationale de standardizare, s-a creat Asociatia Romana pentru Numerotarea Internationala a Articolelor (ARNIA), careia i s-a modificat ulterior denumirea in EAN Romania.

protectie

Dupa autorizare (noiembrie 1993) si obtinerea avizelor din partea autoritatilor
romane, pentru aderare la EAN International, dosarul de candidatura a fost inaintat la inceputul anului 1994.
Validare

Adunarea Generala a EAN International din mai 1994, la Mexico City, a aprobat calitatea de membru pentru EAN Romania, iar in august 1994, a consfintit legalitatea organizatiei romane si apartenenta ei la comunitatea de organizatii nationale EAN din intreaga lume.

Obiectivele organizatiei GS1 Romania, asa cum au fost ele definite prin statutul initial, sunt:

  • stabileste şi promoveaza un sistem naţional şi multiindustrial pentru identificarea produselor, serviciilor si locatiilor si comunicaţia electronica, pe baza de standarde acceptate international, pentru beneficiul si eficientizarea activitatilor de productie, desfacere en – gross si distributie en – detail din tara noastra;
  • administreaza si controleaza procesul de introducere si utilizare a sistemului GS1 in Romania, pentru codificarea produselor in vederea identificarii lor automate pe tot lantul distributiei (de la producator pana la punctul de vanzare din magazin) si a schimbului electronic de documente comerciale;
  • respecta politica organizationala si participa activ la activitatile de comunicare, cercetare si dezvoltare a sistemului de standarde promovat de GS1;
  • organizeaza cursuri de formare şi expozitii pentru toti agentii economici interesati sa-si introduca noile tehnologii in interiorul companiilor lor cat si in relatia cu clientii sau furnizorii (trasabilitatea produselor, controlul computerizat al stocurilor si EDI)
  • pregateste analize si rapoarte privitor la rezultatele utilizarii tehnologiei de codificare GS1 pentru culegerea automata a datelor in mediul industrial si al distributiei comerciale;
  • elaboreaza studii privind aplicarea extinsa si retehnologizarea agentilor producatori, de servicii sau comert in vederea utilizarii codurilor GS1 in gestiune;
  • asigura servicii de marketing pentru agentii economici romani prin consultarea bazelor de date la care s-a obtinut accesul in urma afilierii Romaniei la GS1;
  • asigura o prezenta activa a problematicii GS1 in presa si in celelalte mijloace de informare;
  • incheie conventii de colaborare si contracte cu persoane fizice sau juridice romane sau straine;
  • organizeaza orice alte activitati legale pentru realizarea scopului sau.

Aceste obiective si-au pastrat valabilitatea pana in prezent, ele imbogatindu-si continutul o data cu dezvoltarea standardelor GS1 sau a evolutiilor tehnologice, cum ar fi comertul electronic, identificarea prin radio-frecventa, dezvoltarea Internetului etc. În anul 2001, Adunarea Generala a revizuit si o ierarhizat lista obiectivelor :

  • obiectivele de nivel strategic raman sa faca mai puternica coeziunea institutiilor membre pentru o atitudine activa in preluarea standardelor (GS1 Romania ajunge responsabila in planul strategiei pentru o activitate de interes general: codificarea in sistemul GS1 a produselorsi serviciilor), iar
  • obiectivele de nivel tehnic (operational) trec intr-o societate suport, denumita „Centrul de Solutii EAN” (in care GS1 Romania este actionar majoritar), promovarea sistemului urmand a se realiza in primul rand prin „solutii EAN”.

Primul presedinte al EAN Romania a fost d-na Marcela losep, din partea societatii romano-franceze Genicod, care a cumulat si functia de director executiv de la autorizarea Asociatiei pana in anul 2002. Functia de vice-presedinte a fost detinuta de d-na Maria Sbera din partea S.C. WEGAFOR intre anii 1994 – 1996 si de domnul Cristian Zimniceanu din partea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, intre 1996-2000. Din 2002 pana in 2004 presedintia a fost detinuta de Dl. Dumitru Lupusoru, Director al societatii romano-cehe TESVA. Incepand cu 2005 organizatia este condusa de Dl. Ciprian Iosep, membru fondator, ce a dedicat multa energie si resurse promovarii sistemului EAN/GS1 inca de la inceput, din 1993. In prezent, organizatia are trei vice-presedinti, dintre care unul de drept este directorul general al CS-EAN. Structura Comitetului Director deosebit de stabila a dat forta necesara organizatiei si a suplinit incadrarea modesta cu resurse materiale, membrii fondatori nefiind dintre societatile mari, cu posibilitati materiale si financiare. Asociatia EAN Romania a fost de la inceput institutie independenta. Primele coduri de identificare pentru produse le-a atribuit in august 1994. Totodata, a inceput activitatea de traducere a documentatiei sistemului EAN. Primele materiale in limba romana incep sa fie tiparite din 1996: revista INFO si raportul anual.

Un progres semnificativ in cresterea organizatiei s-a inregistrat in anul 1996, cand s-a deschis primul magazin de tip cash & carry in Romania, al grupului METRO. De la aceasta data, cresterea incepe sa fie vizibila, desi nu spectaculoasa. Ulterior, pe piata romaneasca, au aparut si alti mari distribuitori multinationali, precum Billa, Grup Delhaize si Carrefour, care au contribuit la sporirea permanenta a numarului membrilor GS1 Romania si la diversificarea domeniilor reprezentate; daca la inceput majoritatea membrilor erau din sectorul alimentatiei, in prezent, un numar important de alte sectoare sunt reprezentate.

Treptat, sarcinile s-au diversificat, de la gestiunea sistemelor de numerotare si elaborarea de recomandari de numerotare pentru diverse categorii de articole, la gestiunea comunicatiilor sub standard EANCOM, identificarea prin radio-frecventa, alinierea si sincronizarea datelor in relatiile B2B2C prin SyncRo, conector certificat pentru acces in GDSN prin PARANGON si, respectiv, Cumpara Informat, agregator de date pre-certificat in programul GS1 Source.[formidable]